Åter
 

Fotografier av kunders hembyggen

Thomas Jonssons W2-modell 061 byggd som Kalmar Järnväg nr 18 med ett helt Perlmodell-tåg som består av 027 G1, 037 C4 och 084 C3c efter. Foto Stellan Brimalm.
   Thomas har inte använt något Trix-lok som underrede utan byggt ett eget med delar från flera olika firmor. Så här berättar Thomas om sitt bygge:
   Jag tyckte inte att Trix loket stämde riktigt bra och
MRW hade tagit fram delar till ett chassi till detta lok, så provade jag att bygga med dom istället. MRW:s delar består av frästa delar i mässing till ramsidor, boggie, distanser och cylindrar som var gjutna i vitmetall. Växellådan med drev, löphjul, motor med dubbla svänghjul kommer från Brimalm Engineerings sortiment. Delarna till ångmaskineriet kommer från Jeco N-lok.
   KJ 18 eller SJ W2 1620 skilljer sig något från ritningen. Smörjboxen (den gjutna lilla lådan med en ratt på) ska sitta mellan främre pannstödet och tanken på höger sida så man måste flytta fram pannstödet några millimeter. Strålkastarna fram ska inte sitta på buffertbalken utan på gångborden vid sidan om pannan och generatorn ska sitta till vänster på pannan framför hytten och röret ska förlängas så det går precis över hyttaket. Vid KJ satte man på toppstrålkastare på loken om det fanns plats framför skorstenen, men när SJ senare satt klorna i loken åkte dessa lyktor väck med en gång.
   MRWs delar är mycket bra gjorda och behöver ingen vidare bearbetning förutom att hålet i boggien måste tas upp i sidled och ramsidorna vid främre löphjulet måste ändras om man vill att löphjulet ska röra sig mer i sidled. Nu använde inte jag dessa ramsidor utan jag frågade en annan modellentusiast, med bättre maskinpark än min, om han ville göra nya ramsidor åt mig så jag kunde ha fjädrande drivhjul a'la Brimalm och han ställde upp. Axellager och fjädrar köpte jag hos Brimalm. Vilket fabrikat det är på drivhjulen vet jag inte men dom ska ändå bytas. Drivhjulen ska vara 19.7 mm och ha 17 ekrar vilket inte är lätt att hitta, de enda hjul jag vet med 17 ekrar är de som fanns i Keyser's byggsats till F-loket, jag ska byta till dessa hjul. MRW har hjul med 16 ekrar som tyvärr är lite för stora och om man ska vara petig måste svarvas ner. Det finns också 20 mm hjul hos
MJ-Hobbyexperten i Stockholm som passar bra.
   Det blev väldigt bra när det blev klart, med noggrannhet och planering så är det inte svårare att bygga detta chassi än att sätta ihop själva karossen. Brimalms växellådor har ju snäppfäste och vilka drev som passar framgår klart i Brimalms katalog, där finns alla mått. Det svåraste var att få tag i delarna till ångmaskineriet, man måste hitta ett lok med liknande maskineri som går att köpa som reservdelar.
   Vagnarna på bilden är byggda direkt efter Perlmodells byggbeskrivningar. På C4- vagnen har jag klippt bort de små spröjsarna i de övre fönstren. Gardiner har jag gjort jag av servetter.
   Det blir ett mycket trevligt tågset som ligger mycket nära hur det kunde ha sett ut på en privatbana i slutet av trettiotalet.
     
Per E Lindgren, Sandavägen 1 C, S-14771 Grödinge, Sweden Telefon e-mail
Showroom: Kyrkvärdsvägen 37, Segersjö/Tumba +46-(0)8 530 35350 per@perlmodell.se